REABILITAREA PEISAGERA SI REACTIVAREA PARCULUI FEROVIAR CLUJ-NAPOCA


” Proiectul propune transformarea parcului într-o “Grădină a Someșului”, integrând râul în amenajarea propusă. Apa devine, astfel, o „axă ecologică”, un element transformator și atractor al parcului.Printr-o zonificare complexă și ierarhizată, se propun patru “fâșii funcționale” cu grade diferite de utilizare și multiple scenarii posibile.Proiectul pune în valoare cele două zone existente de acces prin crearea a două “porți” marcate subtil. Se apreciază descoperirea de noi posibilități de acces în zona de est și accesibilizarea zonei malului opus al râului.” – aprecierea Juriului

PROMOTOR PRIMĂRIA MUNICIPIULUI CLUJ-NAPOCA

ORGANIZATOR ORDINUL ARHITECȚILOR din ROMÂNIA

JURIU

Membri titulari: Arh. José Mayoral Moratilla, Arh. Ligia Subțirică, Arh. Vlad Gaivoronschi, Arh. Peisagist Elisabeta Dobrescu, Arh. Cristi Borcan

Membri supleanți: Arh. Anca Cioarec, Arh. Peisagist Alexandru Ciobota

LOCUL I

LOCUL I

Vlad Sebastian Rusu B.I.A. si Studio 82 SRL

Proiectul propune transformarea parcului într-o “Grădină a Someșului”, integrând râul în amenajarea propusă. Apa devine, astfel, o „axă ecologică”, un element transformator și atractor al parcului.Printr-o zonificare complexă și ierarhizată, se propun patru “fâșii funcționale” cu grade diferite de utilizare și multiple scenarii posibile.Proiectul pune în valoare cele două zone existente de acces prin crearea a două “porți” marcate subtil. Se apreciază descoperirea de noi posibilități de acces în zona de est și accesibilizarea zonei malului opus al râului.” – aprecierea Juriului

Autor principal: arh. Vlad Sebastian Rusu, arh. Octav Silviu Olănescu,

arh. Anamaria Olănescu, arh. Anda Gheorghe

Colaboratori specialități:

Structură - ing. Ovidiu Rusu

Peisagistică - ing. peis. Alexandru Cotoz, ing. hort. Valentin Sebastian Dan

Construcții hidrotehnice - ing. Monica Gheorghe

 

arh. Vlad Sebastian Rusu

 

arh. Anamaria Olănescu

arh. Octav Silviu Olănescu

INTERVIU - Vlad Sebastian Rusu

noiembrie 2020
.
La câte concursuri ați participat în ultimii 5-10 ani?

Din anul 2010 am participat la unsprezece competiții de arhitectură sau urbanism, în medie un concurs pe an. .

Câte ați câștigat?
.
Din cele unsprezece concursuri, nouă dintre propunerile noastre s-au clasat în primele trei poziții. La patru dintre aceste competiții am fost declarați câștigători. .

Câte persoane au fost implicate in elaborarea planșelor de concurs si cat timp a luat per concurs?
.
Componența echipelor cu care am lucrat și perioada de timp alocată proiectelor au fost diferite în funcție de complexitatea temelor și cerințelor concursurilor. Minimul de persone implicate în elaborarea pieselor din concurs a fost de trei, iar maximul a fost de șase persoane. În ultimii trei ani am compus împreună cu colegii mei Anamaria Olănescu și Octav Olănescu o echipă pluridisciplinară cu care am participat la o parte din competițiile lansate de curând la Cluj. Cred că succesul participării la un concurs de soluții e potențat de experiența colaborării profesionale, de asumarea unor responsabilități bine stabilite de către fiecare coechipier, de coordonarea echilibarată a echipei de concurs și mai ales de compatibilitatea profesională a celor implicați.
.
Cum ați gestionat timpul dedicat participării la concurs in concordanta cu activitățile profesionale cotidiene?

. În cazul meu implicarea în concursurile de arhitectură și în general în cercetarea prin design reprezintă una din activitățile profesionale cotidiene. În funcție de complexitate, elaborarea soluției unui concurs a necesitat un interval cuprins între treizeci și șaizeci de zile. Este, cred, un interval acceptabil pentru a-l dedica unui demers profesional care nu îți asigură întodeauna obținerea unui rezultat palpabil.

Cum vi se pare că se desfășoară în prezent concursurile de arhitectura în România și în special în Cluj-Napoca?
.
Concursul de arhitectură ca și instrument de acces la comanda publică sau privată în domeniul arhitecturii sau urbanismului este aproape inexistent în țara noastră. Acest fenomen se păstrează relativ constant în utlimii treizeci de ani. Din păcate, cu foarte puține excepții, nu au existat nici rezultate notabile realizate în urma unor concursuri de soluții, care să contribuie la creșterea încrederii comanditarilor publici sau privați în acest instrument de selecție valorică. Ce se întâmplă la Cluj în ultimii ani reprezintă o situație de excepție, doar pentru că decizia politică a înclinat înspre alegerea acestei proceduri de selecție pentru cele mai importante investiții ale municipiului și județului. Tot în decizia politică stă și răspândirea organizării concursurilor de arhitectură și în restul țării pentru investițiile publice. Desigur că nu e suficient să-ți dorești organizarea unor competiții profesionale. Este nevoie și de know-how în organizarea acestora pe baza unor principii de transparență, fundamentare și transfer de încredere în corectitudinea și finalitatea demersului. În acest sens Ordinul Arhitecților din România, prin Departamentul Concursuri a elaborat mai multe documente și ghiduri ce cuprind, printre altele, și principiile ce stau la baza bunelor practici în organizarea, desfășurarea și implementarea rezultatelor competițiilor de arhitectură. Din păcate toate concursurile care nu respectă aceste principii sunt vulnerabile și descurajează participarea din partea profesioniștilor. La Cluj, din fericire, ultimele concursuri organizate cu administrațiile municipală și județeană au respectat aceste concepte. Acest lucru a condus la consolidarea încrederii din partea comanditarului în acest instrument de achiziție publică, toate competițiile finalizându-se cu încredințarea contractelor de proiectare câștigătorilor, realizarea și predarea proiectelor de către aceștia și chiar demararea lucrărilor de execuție în unele cazuri. De asemenea s-a popularizat tot mai mult acest demers și în cadrul breslei. Deci, deocamdată instrumentul concursului de soluții funcționează la Cluj. Rămâne însă să urmărim și finalitatea investițiilor atribuite prin intermediul acestuia.

În calitate de participant, cum vi se pare organizarea concursurilor de către OAR?

Așa cum evidențiam mai sus, principiile de organizare ale concursurilor de către OAR pentru investiții publice, respectă și promovează standardele internationale recomandate de către Uniunea Internațională a Arhitecților. Desigur că a fost necesar un timp pentru acumularea unei experiențe din partea OAR pentru a anticipa și gestiona provocările organizării unui concurs pentru ca acesta să devină consistent și cu reușită de implementare. Această experiență, cred, a fost adunată cu fiecare competiție în parte organizată în ultimii ani, mai ales din practica eșecului decât cea a reușitei unora dintre acestea. Din aceste puncte de vedere, deocamdată, concursurile al căror co-organizator este OAR Național, prin Departamentul Concursuri, pentru mine sunt cele mai puțin vulnerabile ca desfășurare și finalitate. E de interes totuși ca această experiență să fie împărtășită și filialelor teritoriale ale OAR. Acestea merită să fie încurajate în a angaja persoane responsabile doar cu această activitate de promovare a concursului de soluții ca alternativă la achiziția publică standard. Orice încheiere a unor parteneriate din partea OAR cu entitățile publice în vederea co-organizării unor competiții profesionale pot consolida încrederea acestora, alături de cea a profesioniștilor din domeniu, în formula de selecție valorică a concursului, devenită deja normă în alte state europene. În ce ne privește, am încercat să popularizăm cât mai mult experiențele noastre în implementarea soluțiilor de concurs, completând secțiunile follow up ale competițiilor pe care le-am câștigat, din dorința de a promova reușita, măcar la etapa de proiectare, a celor câtorva concursuri organizate în ultimii ani la Cluj.

Cum ar trebui alcătuită tema de concurs, care sunt elementele esențiale pe care considerați că trebuie să le conțină o temă de concurs bine alcătuită?

Dincolo de ce anume ar trebui să conțină o temă completă pentru un concurs bine fundamentat, aș face câteva considerații legate de autorul sau autorii acestei teme. Din experiența ultimelor concursuri la care am participat, o temă de concurs pentru o anumită lucrare trebuie întocmită de un autor, sau un colectiv de autori, care pot proba experiența unor lucrări similare și faptul că aceștia conștientizează complexitatea unui proces necesar pentru realizarea unui obiectiv similar cu cel solicitat prin tema de concurs. În lipsa acestei experiențe personale a autorului legată de aspectele legislative, normative, tehnice și de management ale proiectului, tema va fi incompletă și îi transferă câștigătorului concursului o serie de obligații pe care acesta poate fi nepregătit să ș-i le asume din punct de vedere financiar sau tehnic. Totodată lipsa experienței în estimarea costurilor pentru studiile de fundamentare, a celor de proiectare și a celor de implementare ale proiectului, enunțate în temă, pot ușor conduce spre eșecul procedurii de implementare a soluției câștigătoare din concurs, fragilizând în primul rând încrederea acordată acestei proceduri competiționale.
Revenind la elementele esențiale pe care o temă de concurs bine alcătuită ar trebui să le conțină, ele se rezumă în primul rând la toate studiile de fundamentare solicitate prin legislația în vigoare pentru obiectivul concursului. Doar acoperind această plajă a constrângerilor existente, tema poate furniza cerințe obiective și aplicabile în condițiile și normele actuale. Alături de acestea ar trebui obligatoriu estimate toate costurile necesare obținerii avizelor și verificării proiectului, care explicit să cadă în sarcina beneficiarului conform legislației actuale și separat estimarea și enunțarea în temă a onorariilor pentru misiunile de proiectare, estimate conform unor standarde de cost similare, naționale sau internaționale. Doar acoperite temeinic aceste etape de fundamentare, se poate trece la compunerea solicitărilor pentru viitorii participanți la concurs, pentru ca aceștia să poată oferi soluții viabile.

Cum credeți că ar trebui alcătuit un juriu ideal?

Juriul merită să aducă împreună atât reprezentanți ai beneficiarului obiectivului concursului și ai viitorilor utilizatori, cât și profesioniști din diverse domenii conexe temei de concurs. În ce privește prezența profesioniștilor în juriu, aceștia trebuie să ofere încredere și să încurajeze participarea concurenților. Aceștia trebuie să convingă prin probitatea lor profesională, indiferent de domeniul de activitate. Din acest punct de vedere selecția profesioniștilor din juriu trebuie făcută pe baza expertizei profesioniste pe subiectul temei de concurs și nu datorită poziției temporare într-un post de conducere în cadrul unor entități publice sau private. Pentru mine, componența juriului este alături de conținutul temei de concurs, un criteriu fundamental în creditarea concursului prin participare.

Unde considerați ca mai sunt necesare îmbunătățiri în procesul de organizare al concursurilor? Ce erori s-au comis până acum în opinia Dumneavoastră?

La nivel general, dacă discutăm de concursurile organizate de către diferitele administrații publice în parteneriat cu OAR Național, prin Departamentul de Concursuri, lucrurile au evoluat pozitiv și tind să ofere un grad tot mai ridicat de încredere în această procedură de achiziție publică. Din păcate, mai puțin convingătoare sunt concursurile de soluții propuse de către alți organizatori, fără respectarea standardelor impuse de Uniunea Internațională a Arhitecților. Speranța mea este într-o asumare viitoare de către orice organizație publică sau privată a principiilor fundamentale din spatele organizării concursurilor promovate de OAR. Aceste principii merită cuprinse într-o normă legislativă care să completeze actuala Lege a Achizițiilor Publice. Evident este necesară o decizie politică în acest sens. Sub aspect punctual, erorile ce au compromis unele dintre concursurile desfășurate până acum, sunt legate fie de teme fundamentate incomplet ce au condus la soluții nerealiste, fie de neasumarea temei sau a condițiilor de contractare de către beneficiarii publici după încheierea procedurii, fie din cauza unei jurizarizări în urma căreia nu a fost desemnat un câștigător. Din păcate fragilitatea și lipsa de exersare continua a concursului de soluții, face ca acest tip de selecție de achiziție publică să fie vulnerabilă în continuare.

Care concurs la care ați participat considerați că a fost cel mai bine organizat?

Din punct de vedere al temei de proiectare, al informațiilor privind fundamentare temei, al membrilor juriului, cel mai bine organizat concurs la care am participat cred că a fost “Concursul international pentru amenajarea și revitalizarea Parcului Feroviarilor”, desfășurat în anul 2018.

Care credeți ca e viitorul concursurilor de arhitectură în România?

Înclin să fiu rezervat legat de viitorul concursurilor, deoarece cu excepția unui procent redus de echipe de arhitecți care exersează constant participarea la astfel de provocări, majoritatea breslei profesionale rămâne cel puțin ignorantă față de oportunitățile concursurilor de soluții. Cum remarcam înainte, există încă o reținere din partea arhitecților în a investi timp și resurse într-o compeție deschisă, care de cele mai multe ori poate sfârși doar printr-un proiect de sertar, neremunerat. Desigur că există rezolvări pentru acest efort, prin organizarea unor competiții în două sau chiar trei faze, cu timpi mai reduși de lucru și remunerări corespunzătoare a celor selectați. Aceeași reținere este și mai acută în cazul comanditarului public sau a celui privat, care e insuficient informat legat de mizele și oportunitățile unei selecții calitative și nu doar cantitative. Din acest punct de vedere văd o posibilă schimbare de paradigmă doar în cazul popularizării unor obiective notabile, rezultate în urmă selecției prin concurs. Pentru ca acest lucru să fie realist, este nevoie ca aceste obiective să apară într-un procent semnificativ și vizibil. La Cluj, printr-o deschidere fără precedent a administrației locale, s-a inițiat una din cele mai efervescente perioade pentru concursurile de arhitectură din istoria orașului. Poate deveni un model seducător și pentru alte administrații, atâta timp cât Clujul va genera rezultate notabile puse în practică în urma acestor concursuri. Indiferent de direcția generală de viitor, rămân cu speranța păstrării sistemului de concurs deschis pentru majoritatea investițiilor publice și doar în anumite situații particulare apelarea la concursul cu invitați.

Orice concurs de arhitectură înseamnă și o risipă de idei, în care s-au investit resurse materiale, timp, energie și creativitate (ideile proiectelor care nu câștigă); cum credeți că ar putea fi valorificate aceste idei ca să nu se irosească?

Din păcate, odată cu încheierea unei competiții de arhitectură, riscul unui efort care să nu fie validat de către juriul concursului este asumat de către oricare dintre participanți. Ce merită însă validat și reținut, atât pentru timpul prezent cât și pentru viitor, este întreg procesul de desfășurare al concursului. Valoarea unui efort colectiv pentru a produce idei și soluții creative pentru o nevoie a societății de la un moment dat, reprezintă cea mai bună oglindă a colectivității respective. Din acest punct de vedere reținerea întregului proces și al tuturor soluțiilor prezentate în concurs, într-un catalog al fiecărei competiții accesibil publicului larg, va putea păstra efortul tuturor peste timp.

Credeți ca prin temele de concurs ar trebui să se promoveze în mod explicit o agendă mai largă, de interes general (dezvoltarea spațiului public, orașul just, arhitectura socială, protecția mediului, calitatea vieții urbane pentru locuitori)? Sau credeți că rolul concursurilor de arhitectură este de a promova performanța mijloacelor profesionale și de a soluționa optim problemele specifice ale unei situații concrete?

Cu siguranță o posibilă etapă viitoare a competiției profesionale o reprezintă problematizarea unor concepte sociale și de mediu, într-un sens mai larg decât ceea ce se întâmplă în prezent, pe modelul competițiilor internaționale de acest gen. Avangarda profesională s-a manifestat în special prin confruntarea unor idei ce urmăreau schimbarea de paradigmă. Rămâne evident un deziderat și în cazul nostru ca breaslă, însă va fi nevoie de timp și de rezultate remarcabile pentru a extinde cuprinsul temelor de concurs de la problematici curente la o agenda extinsă.

Cum a decurs experiența voastră de până acum cu administrația publică după câștigarea concursului? Despre Concursul PARCUL FEROVIARILOR

După anunțarea rezultatelor concursului de soluții în luna mai 2018, au avut loc trei runde de negocieri cu reprezentanții Primăriei municipiului Cluj-Napoca, în calitate de beneficiar al viitoarei investiții. În cadrul acestor negocieri s-au calibrat aspectele legate de obiectivele de investiție, pe baza soluției declarate câștigătoare, respectiv conținutul și etapele de predare ale fazelor proiectului. În urma acestor discuții, s-a semnat contractul ce a cuprins serviciile de proiectare pentru următoarele obiective de investiții, respectând propunerile din soluția de concurs: • reabilitarea Parcului Feroviarilor;
• reabilitarea străzii Parcul Feroviarilor - adiacentă laturii estice a parcului;
• amenajarea malului stâng și drept al râului Someș, pe porțiunile din dreptul parcului;
• construirea a două pasarele pietonale între cele două maluri ale râului Someș.
Durata de elaborare a proiectului a fost stabilită la 12 luni și a cuprins următoarele misiuni:
• studii și analize ale situației existente: studiu topografic, studiu geotehnic, studiu peisager, studiu geo-hidrologic, studiu hidrologic, raport de evaluare al riscului la securitate fizică, studiu de performanță energetică;
• servicii de proiectare faza studiu de fezabilitate;
• servicii de proiectare pentru întocmirea documentației pentru obținerea autorizației de construire;
• servicii de proiectare pentru întocmirea documentației faza proiect tehnic;
• servicii de proiectare pentru întocmirea documentației faza detalii de execuție;
• asistența tehnică pentru organizarea licitației în vederea selectării serviciilor de execuție;
• asistență tehnică pe perioada lucrărilor de execuție.
Etapele de proiectare s-au desfășurat în intervalul iunie 2018 - februarie 2020, timp în care s-au predat toate documentațiile aferente serviciilor de proiectare de mai sus. Chiar dacă inițial durata de proiectare a fost evaluată la 12 luni, aceasta a fost condiționată de obținerea tuturor avizelor necesare, o parte din ele condiționate și de modificări ale legislației pe parcursul desfășurării proiectului. De asemenea calendarul proiectului a fost determinat și de validarea indicilor tehnico-economici, rezultați în urma Studiului de fezabilitate, de către Consiliul Local al municipiului.
Important este că prin proiect s-a reușit implementarea într-o proporție semnificativă a soluției din concurs. Excepție a făcut-o amenajarea malului stâng al râului Someș, care nu a putut fi renaturat prin eliminarea zidului de sprijin existent, construit ca protecție împotriva inundațiilor. Amenajarea acestui mal a trebuit să se adapteze păstrării zidului de beton și regândirea promenadei de-a lungul acestuia, respectiv regândirea articulării acestuia cu cele două pasarele pietonale propuse inițial. De asemenea propunerea din concurs a trebuit să se calibreze la realizarea unui nou pod auto peste râul Someș, în partea de nord a parcului. Din fericire această investiție independentă, ulterioară desfășurării concursului de soluții, nu a condiționat modificări semnificative propunerii din concurs.
Bugetul final pentru realizarea cele patru obiective ale proiectului a fost estimat la 49.164.985,85 Ron + TVA, respectiv 10.242.705,20 Euro +TVA. Proiectul este momentan în faza de licitație pentru selectarea executantului.

Locul II

LOCUL II

S.C. ATELIER MASS S.R.L.

”Juriul apreciază propunerea unei soluții clare și simple din punct de vedere funcțional, care presupune o flexibilitate mare în utilizarea parcului. Zonificarea pajiștii deschise în antiteză cu zonele dens plantate are un potențial deosebit. Pavilionul este poziționat strategic în zona de acces dinspre sud, adiacentă noii dezvoltări imobiliare, rezultând o zonificare favorabilă. Pentru pavilionul principal, proiectul propune o soluție adaptată la scara parcului.” – aprecierea Juriului

Autor principal: Atelier Mass, Metapolis, Ana Horhat

 
 
arh. Silviu Aldea

arh. Silviu Aldea

Locul III

LOCUL III

BIA ȘERBAN DANIEL LUCIAN

”Juriul a apreciat funcționalitatea soluției care propune ierarhii clare ale căilor de circulație și ale spațiilor generate prin configurația vegetației, rezultând caractere diferite și structurări diferențiate ale acestora. Proiectul propune diferite posibilități de acces la malul Someșului, cu diferite atmosfere, predominând cea de pe latura nordică. De asemenea sunt ilustrate diferite scenarii de utilizare a spațiilor, inclusiv pe timp de noapte. Spațiile destinate jocului copiilor sunt generoase, iar pavilionul creează o zonă multifuncțională.”  – aprecierea Juriului

Autor principal: Andrei Bacoșcă, Ruxandra Grigoraș, Lázár Csaba, Mădălina Perju,

Daniel Șerban

Colaboratori specialități:

Diana Coța – peisagist

 
 
arh. Daniel Șerban

arh. Daniel Șerban

Previous
Previous

2018 - AMENAJARE URBANĂ KOGĂLNICEANU

Next
Next

2018 - RE-THINKING SOMES